Pamplona. Manufactured Landscapes
Pamplona. Manufactured Landscapes

9 mayo, 2018

Ignacio de Álava. (COAVN – Filmoteca de Navarra)

 

EDWARD BURTYNSKI – JENNIFER BAICHWAL. MANUFACTURED LANDSCAPES

El documental Manufactured Landscapes, de la realizadora canadiense Jennifer Baichwal, utiliza la obra de Edward Burtynsky como eje central de su argumento. En el marco del capitalismo tardío, especialmente en China, tanto las imágenes de Burtynsky como el propio documental plantean numerosas e interesantes cuestiones de naturaleza ética y estética.

Con una estructura en cierto modo similar, a partir de una fuerte preocupación por el detalle y el acabado formal, ambos trabajos pasan revista, desde una cierta neutralidad, a cuestiones candentes sobre la industria, el consumismo, los recursos del planeta, la acumulación de residuos, las condiciones laborales, las obras mastodónticas, la desubicaciónn de centenares de miles de personas y las perspectivas de un futuro que, por otra parte, ya está aquí.

Como fotógrafo, en el marco del 9º Ciclo Arquitectura de Cine, quise presentar el documental situando la obra de Burtynsky en un contexto fundamentalmente fotográfico, repasando algunas cuestiones críticas que a mi juicio no se deben pasar por alto. Fue una estupenda ocasión que me brindó la Delegación en Navarra del COAVN.

 

The documentary Manufactured Landscapes, by the Canadian director Jennifer Baichwal, uses the work of Edward Burtynsky as the central axis of his argument. Within the framework of late capitalism, especially in China, both the images of Burtynsky and the documentary itself raise numerous and interesting questions of an ethical and aesthetic nature.

With a somewhat similar structure, from a strong concern for detail and formal finishing, both works review, from a certain neutrality, to burning questions about industry, consumerism, the resources of our planet, the accumulation of waste, working conditions, mammoth works, the relocation of hundreds of thousands of people and the prospects of a future that, on the other hand, is already here.

As a photographer, within the framework of the 9th Cinema Architecture Cycle, I wanted to present this documentary by placing Burtynsky’s work in a fundamentally photographic context, reviewing some critical questions that in my opinion should not be overlooked. It was a great opportunity that gave me the Delegation in Navarra of the COAVN.